Marknadsföring

Tänker inte tjata allt för mycket om poker. Men måste ändå ta upp en sak. Nämligen marknadsföringen. För hur marknadsförs IFK idag ? Med två vimplar på spårvagnar och bussar under matchdagarna. Med en plansch vid busshållplatserna. En halvtimme i NT24 (Vilket jag tycker är ett bra) Men vad gör dom mer ?

Inom poker världen så betalar man spelare för att använda kläder från just deras bolag i turneringar. Man sponsrar spelare för att synas och på så sätt växa sig stora inom branschen och locka mer spelare till sig.



Jag menar inte att man ska ge bort tröjor eller sponsra supportrar, men att se sig omkring och lära sig av andra bör IFK göra. Se bara på USA, ett land där sport handlar om underhållning och där klubbar ofta delar ut T- Shirts åt sina supportrar när dom kommer i på arenan. Tröjor som troligtvist bärs även efter matcherna. IFK måste inse värdet på en bra marknadsföring och kunna utveckla den, för idag känns det väldigt dött på den sidan. Det finns även andra bevis på att status inte alltid byggs på framgångar på en fotbollsplan. Ibland kan man genom en stenhård marknadsföring och en sylvass attityd växa sig stora. Jag har skrivit det förut och om ingen tror mig så ta flyget över till England. England är inte bäst, men visst känns det som om varenda Asiat håller på dom. Och det ligger hårt arbete och en aggressiv marknadsföring bakom uppsvinget på den Asiatiska marknaden.



Ibland känns det som styrelsen ser varumärket IFK Norrköping som om det marknadsför sig självt, att våra meriter automatiskt ger klubben supportrar eller sympatier runt om i Sverige. Så är det naturligtvist inte. Varumärket har flagnat rejält dom senaste åren och tappar hela tiden i värde. Ett värde som kan återställas med en genomtänkt marknadsföring, genom att se till att folk bär IFK tröjor eller andra souvenirer. Men då måste priset sänkas, idag kostar en matchtröja runt 600 kronor. Det gör även Real Madrids matchtröja.

IFK måste inse att det kostar pengar för att tjäna pengar. Att det är bättre att sälja två tröjor för 300 kronor än ingen för 600. För inte tror väl någon att öl märket Carlsberg som syns på varje stor turnering och som sponsrar Bla Liverpool skulle betala så mycket pengar för att synas om de inte tjänade på det. Eller att majoriteten av alla pokerbolag kontrakterar toppspelare och betalar inträdet till alla stora turneringar om dom inte skulle vinna på det i längden.

Naturligtvis förstår dom att man först måste ge för att kunna få och det bör IFK ta till sig.



För hur ser allmänheten på IFK idag, som en storklubb där man blir välomhändertagen och välkomnas med öppna famnar, där man känner sig uppskattad. Eller ser man IFK som klubben där man kan bli utkörd trots att man har köpt biljett för att motståndarsupportrar får göra som dom vill. Där man sedan ljuger alla rakt upp i ansiktet då man hävdar att "" Alla var nöjda, vi såg hur det gick härifrån med ett leende på läpparna""

Eller dom som tillåter huliganer att hänga upp sina banderoller eller som ständigt är i fejd med sina egna supportrar. Några av Sveriges mest skötsamma.

Hur starkt är varumärket IFK Norrköping idag ?

Hur mycket pengar har IFK egentligen förlorat på att inte synas ?

Vad gör LHC som IFK inte gör idag ?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0