Sista resan i år

Sista dagen på jobbet. Sedan fryser vintern ner Sverige i en kall dvala. Mörker och frostskador är vad vi har att vänta. Men innan vinter är här spelar IFK av säsongen i en sista match. En match som inte har någon betydelse. Det ska vi vara glada för.


Falkenberg borta blir ingen rysare. Men ett avsked för vissa spelare. Roth och Blomma spelar inte i IFK nästa säsong. Kanske gör även Whass och Nurre sina sista matcher. Men vad som nu händer är det starten på en ny tid - Hoppas jag. En era av bekymmerlöshet. Då vi kan njuta istället för att våndas. En tid då ekonomin förvandlas från en ryggsäck av sten till ett par nya vandringskor.


Det kommer inte att bli frihet till nästa säsong. Men kanske en början värd att känna glädje över. Det tar tid att duka av bordet med ruttet kött. Med avslagen öl och mögligt bröd. Diska tallrikarna rena och tvätta den unkna toaletten. Måla väggarna i ljusa färger. Att vädra ut det gamla och välkomna det nya. Jag tror på nya tider, om än inte nästa år, så inom två eller tre.


Ska man summera säsongen blir det rätt enkelt. Pannkaka. Att IFK Norrköping hittills har vunnit åtta av tjugonio matcher är kastrullbuller mitt i natten. Det finns säkert en hel del att säga. Men jag låter någon annan säga det. Det gör dom ändå så mycket bättre.


Så, vad har vi att vänta oss?


Hunt säger att IFK ska spela i Allsvenskan 2012. Det låter bra. Men jag har hört det förut. Så jag väntar med glädjeropen. Trots att jag tror på den nya styrelsens förmåga att få rättsida på skutan igen. Sponsorer ska övertygas om det nya IFK. Människor av alla dess slag ska lockas till matcherna nästa säsong. Det är mycket jobb och det kommer att ta tid. Men nog ska det kunna gå.


IFK tar nu även hjälp av Dale Reese. Det var inte en dag för tidigt. Jag tror också att den nya teknikhallen kommer att bli ett lyft för klubben. Att få träna inomhus och kunna spela fotboll året runt är en fördel i utvecklingen av spelarna. Det är en väsentlig skillnad på att träna i värmen på konstgräs än att träna i kylan på detsamma.


Några nya spelare? Vem vet.

 

Nä. Jag har inte glömt Thordar. Han har en stor plats i mitt IFK hjärta och jag kommer att sakna den gamle vikingen. Thordar spelar tyvärr inte sista matchen. Han avgick med två gula senast och gjorde ett uttåg i klubben som kan beskrivas som en självbiografi. En utvisning är Thorda. Det blir inte bättre än så. Han kommer för alltid att ha en stor plats i klubben och tröjan nummer 18 åker nu upp på väggen igen. För gott? Han ska nu köra lastbil på Island.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0