Stolthet

En vacker lördag är snart till ända. IFK vann den svåra bortamatchen mot Hammarby och Norrköping Dolphins tog guldet i Stadium Arena.


Sällan får man uppleva en dag som denna. Bajen var favoriter. Dom skulle krossa Peking. Men IFK Norrköping går den 1 maj 2010 ut på ett nästan fullsatt Söderstadion och läxar upp Söderkisarna efter noter. IFK var bättre i allt. Ett säkert och snabbt passningsspel som slog knut på de grönvita Stockholmarna som inte hängde med.


Triangelpassningarna visade sig vara effektiva när Bajen visade upp sitt “ Långa bollar på vem som helst” spel och IFK ägde Bajen på Söder. Och bäst av alla var Cakic. Killen flöt fram på den gröna gräsmattan. Han vek av till vänster på en femöresvändning och lurade två. Han tog bollen och gled förbi den ena efter den andra. Han gjorde vad han ville med de grönvita. Han passade Hasani som läckert klackade in bollen bakom Rami. Hasani som fö var nästan lika grym idag som Cakic gjorde inte bara det vackra ett noll målet. Han slog inlägget som gick i mål och som gav mig halsbränna. Helt jävla underbart.


Kvällen var en orgie i känslor. Först av glädje när ettan kom. Sedan i vrede när Tankovic inte tänker fotboll längre och Bajen får en solklar straff. När Tankovic sedan dundrar bollen i ribban begraver jag ansiktet i händerna. När Tankovic nickar in tvåan på den efterföljande hörnan står jag upp och skriker mig hes. När sedan hela IFK glömmer en viktig sak, nämligen att markera på en hörna kan Hammarby kvittera. Då gick luften ur mig. Det är tur att spelarna inte är lika löjliga och veka som jag. Då svor jag högt. Tankarna som for genom huvudet på mig i tusen kilometer i sekunder var som dom alltid är. “ Fy fan så typiskt” Speciellt då IFK var planens giganter och Bajen hade “Fått” två mål pga klantigt IFK spel.


När trean kom vrålade jag så att hela jag skakade. Sedan var resten en ångerfull och nervös stund. Hjärtat fick ta mycket stryk när nerverna låg på utsidan.


I helhet kanske jag är partisk. Men inte imponerade Hammarby på mig i alla fall. Laget hängde inte med IFK ikväll. Det kanske var en engångs förseelse då jag inte sett Bajen tidigare. Men IFK är värda tre poäng. Spelet som klubben visar upp är väldigt imponerande. Jag är så förbannat stolt idag och hoppas nu att Kamraterna kan följa upp denna match på onsdag mot Jönköping med ett liknande spel. Då blir vi ruggiga att ha med att göra. Kanske har vi nu sett vad som är att vänta av IFK. Kanske är detta framtiden som ska lyfta klubben till högre höjde. Den som lever får se.


Ska jag vara lite negativ så är det framför allt kantbackarna. Rönne var inte bra idag och dyben var inte heller han något vidare. Rönne blev rundad en hel del och missade allt för mycket. Idag kommer han undan med det. Men bara idag.


Annars är det bara kransar och applåder för våra älskade Kamrater. Westberg är en säkerhet i målet. Russel med tyngd och ett säkert passningsspel. Man kan önska mer mål, men han har väldigt mycket annat som i en sån här match är guld värd. Mittfältet, då speciellt Cakic. Fantastisk. Bamberg, Lindskog och Tankovic gör Bajen till ett jagande lag idag. Underbart att se grabbarna i action. Hasani är suverän. Han har mycket mål i sig och kommer att bli oerhört viktig för IFK.


Sedan är det roligt att se hur mycket Norrköpingssupportrar som tog sig till Söderstadion.

 


Med vänlig hälsning


ClubPeking


Kommentarer
Postat av: h

Jag har sett Bajen ett antal matcher iår och de spelar ett likande spel som de brukar, mycket långbollar på kutande forwards...



Riktigt roligt att så många kamrater ändå var på SÖS!

2010-05-01 @ 22:41:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0