Marknadsföring.

Detta är ett svar på frågan om min syn på marknadsföring//


Det negativa med IFK är att de inte syns eller hörs. IFK måste våga ta en större plats i samhället. Nu har man två vimplar på spårvagn/bussar och en plansch vid busshållplatserna under matchdagar. Men vi är många som inte åker vare sig buss eller spårvagn och för oss syns IFK inte speciellt mycket. Mellan matcherna syns inte IFK överhuvudtaget. Varför inte börja med att promota matcherna i varje stadsdel i Norrköping. Stora posters som syns på de ställen där det finns samlingspunkter, tror att de flesta stadsdelar har minst en plats där folk samlas. Det kan vara allt från en park till ett köpcenter. IFK kanske också skulle besöka skolor och fritidsgårdar för att berätta om sig själva och på så sätt locka fler unga.

Man måste även börja synas i resten av Östergötland och Sörmland. Där finns det säkert många invånare som skulle kunna bli IFK supportrar. Personer som tycker om fotboll men som inte har något riktigt favoritlag. Där finns det mycket jobb att göra och hur marknadsförs klubben i Åby, Skärblacka eller i Söderköping?

Troligtvis inte alls.

En annan del är att höras. Radioreklam är ett måste i dag då en stor majoritet lyssnar på radio på jobbet och den finns i alla mobiltelefoner. Jag vet inte om IFK har någon radioreklam för tillfället för jag har aldrig hört någon. Man måste få ut sitt budskap och gärna ofta och då är radioreklam suveränt.


En annan marknadsföring är den som andra står för. Nämligen alla som bär en tröja, halsduk eller keps med IFK:s logga på. Men idag syns IFK nästan aldrig mellan matcherna, det är få som bär klubbens souvenirer och man måste ha en dator för att köpa tex en tröja. Det förlorar IFK väldigt mycket på eftersom ingen gör ett impulsköp genom datorn, det sker nästan uteslutande när man går i city och tittar.

Vad IFK borde göra är att öppna en souvenirshop inne bland gallerierna och på så sätt göra tröjor, halsdukar och kepsar mer synliga för köpare. Man kanske även skulle se över priset på matchtröjorna och diskutera om det inte skulle löna sig att sänka priset och på så sätt sälja mer. Flera klubbar i USA har ett riktigt bra sätt att synas. Man delar helt enkelt ut T-shirts vid inträdet och på så sätt får de tusentals vandrande reklampelare. I IFK:S fall skulle det vara ett fall framåt om 10 personer bar tröjan även vid ett senare tillfälle. Att IFK sänker priserna med 25% på alla souvenirer under matchdagen(För alla medlemmar) ska dom ha Creed för. Ett stort steg i rätt riktning.


Tycker också att IFK skulle kunna använda sig av staketet runt Parken  för att synas. Det åker i stort sett bilar fram och tillbaka på vägen hela tiden och varför inte förvandla staketet ut mot vägen till en reklamplats. Där man stort och synligt visar när nästa hemmamatch är. Eller visar nyheter om klubben.


Jag tror att IFK har ett gott rykte i regionen bland fotbollsälskare. Hos de unga fotbollspelarna kan det vara sämre ställt då IFK inte gjort sig kända som en talangklubb. Men överlag så tror jag att klubben är mycket populär speciellt hos äldre som minns storhetstiden. Men uteblivna framgångar får många av de yngre att välja andra klubbar och jag tror att stockholmsklubbarna tjänar mycket på situationen.


Jag hoppas att svaret var någorlunda ok.

IFK förstår säkert vikten av en bra marknadsföring men har nu mycket att stå i med bygget av nya arenan.


Kommentarer
Postat av: sluggoman

Det finns ställen t.ex. Maxi som tar upp när nästa hemmamatch är. Vad vll du att spelarna ska säga i skolor och sånt? Hej vi är ifk och vi spelar fotboll i allsvenskan, snart förhoppningsvis inte Superettan. Hey kom o kolla in oss spela, det kostar bara cirka 150 kr eller vad det är. Känns lite Njae va:P Dock ser jag dom gärna aktiva i vissa kampanjer osv, o och att de kanske åker o besöker frititdsgårdar. Kan vara kul för dom på plats att uppleva kanske.

Då man till minst 90% vet vilka dom är. Och att åka till mellanstadiet och neråt känns inte aktuellt, då de lär väl ändå inte få gå på matcher själva.

2008-09-23 @ 10:09:06
Postat av: ClubPeking

Alla handlar inte på Maxi.Speciellt inte människor i de södra områderna.



Sedan så menade jag att ledare inom IFK skulle komma och berätta om klubben på skolor, om hur det fungerar i klubben och vad som händer med nya parken tex. Att marknadsföra sig helt enkelt. Det spelar ingen roll om man inte får gå på matcherna själv. Om man går på mellanstadiet eller neråt kan man väl fråga sina föräldrar, som kanske inte hade gått annars.



Det handlar om att synas och höras och då är ingen för ung

2008-09-23 @ 12:00:03
Postat av: Mikael

jag tackar. Du har många idéer och jag har inte hunnit sätta mig in i hur arbetet ser ut idag men det finns många enkla saker som man skulle kunna jobba med kan jag lova.

2008-09-23 @ 16:46:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0