Lycka till

Jingblad sparkas. Spong lämnar och Amuneke vill inte vara kvar. IFK lever. Det är det ingen tvivel om. Att klubben gör det på en busunges vis är en annan sak. Det kommer att hända en hel del under kommande månader. Många ska rädda sina egna skinn och då kommer det att offras några till höger och vänster. Att Jingblad fick gå är naturligt. Oavsett om man tycker att det är hans fel så får en tränare alltid skulden. Det finns andra i klubben som borde följa honom bort. Långt bort. Men som stretar sig kvar med näbbar och klor. Några av dom var troligtvis med och tog beslutet om Jingblad.


I december kommer framtiden att presenteras. Jag är inte speciellt nyfiken. IFK har alltid kunnat snacka för sig men sällan stått pall för sina ord. För inte tror väl alla att det bara var Jingblad som har varit ett problem i år. Har han stått för alla beslut om nyförvärv. Har han ensam bestämt att han ska scouta i Sydafrika? Det tvivlar jag på.

Så nu ska klubben tvätta av sig skiten. Man ska lukta Old spice när nyårsafton är över och ett nytt år har ringts in. Ett lag ska byggas eller behållas. En tränare ska tillsättas utan att få välja sin följeslagare. För IFK har redan bestämt att Cratz och Sulan ska vara kvar i ledartrojkan. Varför. Frågan någon som vet.


Bli inte förvånade om någon gammal goding tillträder som tränare. Någon som har åkt gratis på tränarkarusellen i flera år. Någon som har ett namn i fotbolls Sverige. Men som sparkats från sin senaste klubb. Någon som gjorde ett kanon år som tränare för ungefär tio år sedan.

En man i sina bästa dagar som kommer att påstå att han vill satsa på unga killar, han ska göra som Göteborg. Men som väljer feghet och skrynkliga gubbar när det börjar kärva.
 

Lundberg hoppar av och hyran höjs med sju och en halv miljon nästa år. Jag kanske är överkänslig men nog känns det lite olustigt. Vad händer om klubben inte får ihop pengarna? Hur lång tid tar det innan man slutar att andas och dör? Kan det vara så att klubben tagit sig vatten över huvudet. Jag vet, kanske lite överdrivet. Men skulle jag säga att jag litar på gänget i klubbhuset så skulle jag ljuga. Inget skrämmer mig så mycket som att öppna morgontidningen och inse att vi inte finns längre.


Hur mycket får IFK för Amuneke? Hur mycket får man för Bamberg om han nu säljs. IFK har pissat bort ett antal miljoner på bänknötare och annat gott och blandat. Förväntar sig IFK att få tillbaka dom pengarna eller är man nöjd med lite spill? För pengarna kommer att behövas. Det är det ingen tvivel om längre


Spong skrev på för Gais. IFK styrelsen kände sig svikna. Spong själv påstår att han inte fått något kontraktsförslag och han visste inte heller varför. Så hur ligger det till. Ska alla vänta tills IFK får lust att göra något eller hittar Spong på? Jag tror på det första.


Sätter en hundralapp på IFK mot Kalmar till oddset 15.00 på Bet 365.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0