Sverige

Två tappade poäng mot Albanien och beviset på att B eller tom C nationerna har utvecklats enormt. Att bokstäverna bara är en benämning på deras status och inte på det de uträttar på en fotbollsplan har den senaste tiden blivit uppenbart. Hade det varit för tio år sedan hade vi inte haft några problem med lilla Albanien. Men det har hänt mycket fotbollsmässigt i mindre fotbollsländer och inte bara inom landslagsfotbollen utan i fotbollen som helhet. Det är egentligen bara Sveriges klubblag som står stilla och trampar vatten. Se bara på Champions League. Lag från Cypern och Vitryssland har kvalat in och gjort en bedrift som vi inte klarat av på åratal.


Sverige gjorde inte någon bra match igår och varför inte Sebastian Larsson fick spela från start förstår jag inte. Istället så startade man med två ytterbackar i yttermittfälts positionerna - Wendt och Nilsson. Ett konstigt val med tanke på hur farlig Sebastian blir på frisparkar och hur överlägsen hans inlägg är. Jag gillar landslagets uppställning med 3-5-2. Men inte med vilka spelare som helst.


Sverige ställde även upp med Daniel Andersson och Linderoth som mer defensiva innermittfältare. Lagerbäck har sneglat lite på Spanien kan man förmoda. Men den stora skillnaden är att Spanien ställer två av världens bästa passningspelare på dom positionerna. Iniesta och Xavi.

Två spelare som det var länge sedan jag såg deras likar i spelskicklighet.

Den enda jag kan komma på är deras nya tränare och Barca maestron Guardiola som stundtals var helt felfri och som måste anses som en av fotbollshistoriens spelskickligaste mittfältare. Att han efter en lång karriär i Barca gick till Brescia och knaprade anabola ett tag tänker jag bortse ifrån. Men bara för idag.


Nu blir onsdagens match av en helt annan innebörd. Jag hade ändå räknat med tre poäng men nu är det ett måste. Att tappa poäng i två matcher mot Albanien och Ungern kommer att stå oss dyrt i framtiden. Så nu får vi se till att det inte händer.

Att Danmark tappade mot Ungern igår får vi se som en bonus och kan Danskarna upprepa det vid fler tillfällen så är jag nöjd. Portugal gjorde sitt jobb mot Malta igår och vann med 0-4.


Kommentarer
Postat av: Martin

Vi hade kommentarer med Albanien redan för 20 år sedan i VM-kvalet. Egentligen har Albanien aldrig varit en C-nation i fotboll utan alltid en oberäknelig B-nation. Förväntningarna var bra höga för att ingen vet nåt om Albanien förutom att det är fattigt. De rika slår inte alltid de fattiga.

2008-09-09 @ 15:29:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0