Svar från Johan Lindahl

1)  Hur går det med försäljningen av arenanamnet? Och Varför kallar ni Idrottsparken för Nya Parken? Kan man bara byta namn hur som helst?


Johan:
Vi har en konsult som jobbar med försäljning av arenanamnet. Flera företag som det i dagsläget förs en diskussion med. Vid ombyggnationen arbetade vår informationsansvarige fram en enhetligare namnsättning på både läktare och arena. Detta med grundtanken att visa på det NYA, samt målsättningen att både arenanamnet och de olika läktare namnen över tid skulle säljas till olika företag.

VM läktaren heter nu Västra läktaren. Berget heter nu Södra läktaren. Norra läktaren har kvar sitt namn. Så hade även Östra läktaren fram till försäljningen av det läktarenamnet, som innebär att den läktaren numera heter Hyresbostäders Hemmaläktare. Idrottsparken heter nu Nya Parken.

Naturligtvis skulle vi tycka att det vore fantastiskt om arenan även i fortsättningen skulle få heta "Idrottsparken". En försäljning av arenanamnet är dock i mångt och mycket en förutsättning för en ekonomisk grundstabilitet, utifrån den hyra som IFK skall betala till Norrköpings Kommun varje år.



2)  Ni har fått skit för att ni inte uppdaterar hemsidan, en av klubbens viktigaste förmedlingsorgan. Vad tycker ni om uppståndelsen runt sidan?


Johan:
Se ny utlagd information om detta på vår hemsida.


3) Vad skulle en nerflyttning innebära för klubben ekonomiskt?


Johan:
I den frågan så hänvisar jag till vår klubbdirektör Björn Johansson, eller vår ordförande Peter Hunt.


4)  Den 7 September möter IFK Åtvidaberg i ett derby. Vad tänker ni göra för att locka så mycket publik som möjligt? Något Speciellt, eller är det samma taktik även inför den matchen?


Johan:
Till derbyt mot Åtvidaberg kommer en mängd marknadsföringsinsatser att göras, utöver vad vi vanligtvis gör. Detta inbegriper både traditionell passiv exponering, samt även en mer aktiv sådan.

Sedan kommer det även att hända en hel del på arenan, innan match för att uppmärksamma derbyt.


5) Hur ser klubben på marginalsupportrarna och hur har ni tänk att locka dom till Idrottsparken i framtiden?

 
Johan:
Den frågan är mycket komplex och går ej att besvara på några rader. Tycker dock att du missar den stora frågan.

I år har vi ett snitt på knappa 4 000 personer. Detta innebär att vi lyckats attrahera ca 3 % av Norrköpings invånare till Nya Parken (om vi räknar med att samtliga 4 000 personer kommer från Norrköping, vilket de inte gör). Utifrån det kan man med enkelhet konstatera att vi måste ta ett helhetsgrepp kring detta med att få folk till IFK:s hemmamatcher. Marginalsupporterna är givetvis viktiga, men vi måste

börja betydligt längre ner i tratten. Givetvis så är fotbollen grunden i allt, dvs. framgångsrik fotboll = mycket folk, dock finns det även andra insatser som kan göras och kommer så att göras.

Vidare är det ett långsiktigt arbete som inte sker över några veckor eller några månader.


Jag tackar Johan Lindahl för att han tog sig tid att svara på frågorna.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0