As på väg till arena långt ifrån dig


Allsvenskan börjar idag. Jag har knappt märkt att det skrivits något om vår högsta serie. Kanske för att jag inte bryr mig. Kanske för att det inte finns någon bra fotbollskultur i Sverige. Troligtvis båda två. Det finns en, två eller kanske till och med tre fotbollsbilagor till vissa tidningar men det är väl det som finns ang Allsvenskan?


Jag är kanske inte rätt person att uttala mig då jag ser Allsvenskan som en rätt ointressant serie. Då pga att mitt IFK inte är i närheten av den. Men det borde kunna gå att hausa den mer. Det borde kunna gå att marknadsföra den så oerhört mycket mer. Men det här är Sverige och i det avlånga landet i Skandinavien är det inte så det funkar. Det är inte klubbarnas eller förbundets plikt att se till att ligan har något värde, det är supportrarnas plikt. Det är landet avlång rätt så unika med.


Kolla på IFK. Två vimplar på spårvagnar och bussar. Någon affisch vid en busshållsplats. Det är vad klubben anser vara en bra marknadsföring. Om det sedan skulle bli dåliga publiksiffror klagar man i tidningen. För det är alltid alla andras fel. Det är inte så att man sätter sig ner på sina arslen och tar sig en funderare på vad som är fel och vad som man kan göra bättre. Nä, det är alla andras fel.


Tyvärr kommer det alltid att vara så och tyvärr innebär det att Sverige aldrig kommer att vara ett land att räkna med när dom stora pojkarna ska mäta snopp i Europa. Lilla vi får inte vara med, vi får vara glada om dom inte tar våra lunchpengar varje dag.


Idag börjar alltså Allsvenskan med match mellan Kalmar och Göteborg. Kul!!
Tränarna hävdar också att det bästa som har hänt Svenskfotboll på länge är att serien startar tidigare. "Då kan vi vara med och konkurrera om en plats i Europa""  Japp!! Så funkar det naturligtvis.


Mitt tips är det att kommer runt femtusen till matchen. Kanske ska det vara en bra siffra i Sverige. Men det är det inte. En toppmatch i Sverige bör ha minst 10 000. Nu vet jag inte hur mycket arenan i Kalmar tar. Men fullsatt bör det vara.


Vårt kära IFK då? Ja, dom tog en studieresa till Brasilien. Hämtade hem en stackars grabb från stekheta Brasilien som fick visa upp sig i Sibiriska förhållanden med snö upp till hakan på konstgräs som han troligtvis inte ens visste fanns. Vad trodde klubben att han kunde åstakomma? Vad var själva grundtanken med provspelet. Att han skulle utföra mirakel i vinterlandet och bli årets tomte? För annars ser jag inte meningen med det hela. Hade det inte varit bättre att låta honom visa upp sig i Brasilien.


Nu närmar vi oss i alla fall seriestarten. Truppen ser inte skräckinjagande ut precis och jag har onda aningar. Men större under har skett. IFK kanske blir årets överraskning. Men å andra sidan blir mina lag sällan det. Eller rättare sagt aldrig. Det ska ändå bli skönt att få igång hela maskineriet och få sätta sig på den skinande trehundra miljoner kronors arenan och ta sig en ramlösa och se på mitt IFK. Det är ett alldeles för långt uppehåll.


Öster hemma den 12:e April. Kommer att bli riktigt intressant att se hur IFK står sig mot en nykomling. Men matchen blir lika viktig som de övriga 29 som vi har att vänta oss efter premiären.


Frågan är om IFK kan ta tillräckligt många skalper för att komma topp sju med ett fösvar som är lika täta som den Schweiziska flottan? Vi får hoppas. Det är det ända man kan göra som IFK supporter i dessa dagar eller år. Välj själva.





Stavfel och särskrivningar får ni leva med. Jag orkar inte rätta eller läsa om något som jag har skrivit.



Kommentarer
Postat av: ljura

IFK affischerar också på tre jättestora reklamtavlor vid stadens infarter som de hyr när det är dags för match. Två på E4:an (norr och söder) och en på E22:an (söder). Jättebra reklam, men jag håller med att de skulle kunna göra mer. Frågan är bara om det blir för dyrt? Det finns väl knappast nån i stan som missar att det är match med tanke på NT och FÖs intensiva bevakning.

2010-03-13 @ 11:50:13
Postat av: ClubPeking

ljura//



Då måste folk lämna eller komma till Norrköping för att se dom.



Att tidningarna bevakar IFK är sant. På matchdag har dom en artikel. Det räcker tyvärr inte.

2010-03-13 @ 11:58:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0